tirsdag, december 16, 2008

(stor) Anmelderkonkurrence på Bogrummet (håber jeg)

Så er jeg atter igang med mit forsøg på at oppe formidlingen af de gamle bøger. Vinteren over kører en anmelderkonkurrence på Bogrummet.dk, hvor det gælder om at anmelde danske bøger udgivet før 1981.
Hvorfor?
Fordi jeg ikke kan holde ud, at gode historier forsvinder i fortidens tåger bare fordi ingen reklamerer for dem. Og hvordan skal jeg nogensinde finde ud af hvilken Klaus Rifbjerg jeg skal læse, hvis ikke dem, der har læst ham i årtier, gider pege på de bedste, så jeg kan komme godt igang?
Meget flinke forlagsmennesker har sponsoreret præmier, og indtil videre har to flinke bibliotekarer i hhv Aalborg og Horsens lovet at sætte en miniudstilling med noget gammelt dansk litteratur op som reklame.
Jeg håber, at andre synes om idéen. Og jeg håber, at konkurrencen trækker >50 anmeldelser. Jeg håber, der kommer anmeldelser af forfattere, jeg aldrig har hørt om, eller læst noget af. Og jeg håber, at der også kommer anmeldelser af de dårlige historier, som uden tab kan fortsætte deres stille liv i Det Kongelige Biblioteks magasin. Jeg håber, at det drysser lidt på sponsorerne. Og at dem der anmelder, finder noget godt i fortidens dyb, om ikke andet, så noget så rædselsfuldt, at det var en oplevelse i sig selv. Endelig håber jeg at konkurrencen tiltrækker nye anmeldere, der kan se fidusen i at læse og anmelde bagud i tiden.





Som sædvanlig laver ven Kristian et banner med helt uventet udseende. Jeg håber, han aldrig holder op.

Link: Anmeld en gammel dansk

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Super ide!

Emiliussen sagde ...

Ja, rigtig god ide!

Kristian sagde ...

Aldrig!