lørdag, november 29, 2008

Projekt én bog fra hvert år 1930-1990

Det er åbenbart helt umuligt at få læst ret meget litteratur, der er mere end 3 år gammelt. Måske fordi det nye hele tiden står og glimter og lokker, hvorend jeg kigger hen. Men det skal blive løgn skal det.
I januar 2009 begynder jeg at æde mig igennem 61 bøger udgivet fra 1930-1990.
En om måneden er nok rigtig fint og meget optimistisk (red, september 2011) - flere er godt.
Listen kan ændre sig, hvis der dukker noget mere spændende op - og der læses ikke nødvendigvis strengt kronologisk. Alle bøger vil selvfølgelig blive anmeldt på Bogrummet.dk.
Hvad ellers? Forslag modtages gerne. Endelig kunne det jo være fedt, hvis der var andre, der ville være med :0

Stjerneangivelse (*) efter titel. 5 stjerner er max.

1930 William Faulkner - I min sidste time (*)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (februar 09)

1931 Nis Petersen - Sandalmagerens gade
1932 Aldous Huxley - Fagre nye verden

1933 James Hilton - Tabte horisonter. Shangri-La (****)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (oktober 2010)
Andre udgivelser i '33: AkselSandemose - En flygtning krydser sit spor

1934 James M. Cain - Postbudet ringer altid to gange (***)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (september 09)

1935 Horace McCoy - Jamen, man skyder da heste? (****)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (december 09)

1936 Hans Kirk - Daglejerne eller Moa Martinson - Mor gifter sig eller Klaus Mann - Mephisto eller H.C. Branner - Legetøj

1937 Mogens Klitgaard - Der sidder en mand i en sporvogn (*****)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (juli 11)

1938 Dapne Du Maurier - Rebecca (*****)
_____læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (september 11)
(Andre muligheder fra dette år: Jean-Paul Sartre - Kvalme eller Thórbergur Thórdarson - Undervejs til min elskede eller Moa Martinson - Kirkebryllup)

1939 Tove Ditlevsen - Pigesind (***)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (marts 10)
Maria Andersen - Tudemarie (****)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk
(andre muligheder fra året: Ivar Lo-Johansson - Rya-Rya - kun en mor / Moa Martinson - Kongens roser / Raymond Chandler - Den lange søvn)

1940 Carson McCullers - Hjertet er en ensom vandrer eller Moa Martinson - Vejen under stjernerne
1941 Moa Martinson - Brandliljer
1942 Kelvin Lindemann - Huset med det grønne træ
1943 Tove Ditlevsen - Barndommens gade eller Hermann Hesse - Glasperlespillet eller Margit Söderholm - Driver dug, falder regn
1944 Sonja Hauberg - Syv år for Lea
1945 Martin A. Hansen - Lykkelige Kristoffer
1946 Robert Penn Warren - Alle kongens mænd
1947 Willard Motley - Lev stærkt - dø ung

1948 Hans Kirk - Slaven (****)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (januar 12)
(Andre muligheder fra dette år: Norman Mailer - De nøgne og de døde)


1949 Erik Aalbæk Jensen - Dommen
1950 William Heinesen - De fortabte spillemænd
1951 James Jones - Herfra til evigheden eller John Wyndham - Da trifitterne kom eller Graham Greene - Enden på legen

1952 Herman Wouk - Mytteriet på Caine (Pulitzerprisen) eller John Steinbeck - Øst for paradis eller Erik Aalbæk Jensen - Dæmningen

1952 Børnebog Tove Jansson - Mumi, Mymlen og lille My. Hvad sker der så? (*****)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk


1953 Ray Bradbury - Fahrenheit 451
1954 William Golding - Fluernes herre
1955 H. C. Branner - Ingen kender natten
1956 Agnar Mykle - Sangen om den røde rubin (genlæsning)
1957 Tage Skov-Hansen - De nøgne træer
1958 Leif Panduro - Rend mig i traditionerne (genlæsning)
1959 Günter Grass - Bliktrommen
1960 Benny Andersen - Den musikalske ål

1961 John Steinbeck - Vort mismods vinter (*****)
____ læs anmeldelsen på Bogrummet.dk (juni 10)

1962 Ken Kesey - Gøgereden
1963 Sylvia Plath - Glasklokken
1964 Erik Aalbæk Jensen - Perleporten eller Thomas Berger - En god dag at dø
1965 (forslag ?)
1966 (forslag ?)
1967 Susan E.Hinton - Outsideren (genlæsning)
1968 Arthur C. Clarke - 2001 - en odyssé i verdensrummet
1969 Frank Jæger - Hjemkomst eller Kurt Vonnegut - Slagterhal 5 eller Børnekorstoget
1970 (forslag ?)
1971 Henrik Stangerup - Løgn over løgn
1972 Frederick Forsyth - Odessa kartoteket
1973 (forslag?)
1974 Elsa Morante - Historien eller Nadine Gordimer - Ejerne (Bookerprisen)
1975 Saul Bellow - Humboldts gave (Pulitzerpris)
1976 Inge Eriksen - Victoria og verdensrevolutionen eller Svend Åge Madsen - Tugt og utugt i mellemtiden
1977 Kirsten Thorup - Lille Jonna
1978 Vita Andersen - Hold kæft og vær smuk (genlæsning) eller Suzanne Brøgger - Creme Fraiche eller Fay Weldon - Praxis
1979 Doris Lessing - Shikasta eller Sara Lidman - Vredens børn
1980 Jean M. Auel - Hulebjørnens klan
1981 Per Højholt - Gittes monologer og andre kvababbelser
1982 Kirsten Thorup - Himmel og helvede (De gyldne Laurbær)
1983 Bjarne Reuter - Når snerlen blomster eller Einar Kárason - Djævelens ø eller Reidar Jönsson - Mit liv som hund
1984 Marguerite Duras - Elskeren
1985 Marge Piercy - Jill og Donna
1986 Barbara Vine - Ind i mørket (genlæsning)
1987 Roddy Doyle - The Commitments
1988 Anne Tyler - Åndedrætsøvelser (Pulitzerprisen)
1989 Alice Walker - Åndetemplet
1990 Michael Crichton - Jurassic Park

11 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg tygger lige på det, det er fristende. Men en liiiille smule uoverskueligt. Men har da flere af dem stående. Hmm tænke tænke. jeg tygger :-)

Emiliussen sagde ...

Fantasktisk ide - tilslutter mig engang i fremtiden ;)

Christina Andersen sagde ...

ah.. velkommen, ligesindede :)

@AC - du kunne jo lave en alternativ liste hovedsagelig med billed-/børnebøger? Sådan en gad jeg godt se og så er den lidt nemmere på barsel :)

@Emiliussen så venter vi bare på fremtiden. Hvor langt væk kan den være, anyway!

Marit sagde ...

Forslag:
1937:
*Ernest Hemingway: At have og ikke have
Mogens Klitgaard: Der sidder en mand i en sporvogn

1942:
Kelvin Lindemann: Huset med det grønne træ

1949:
Erik Aalbæk Jensen: Dommen
*William Heinesen: Den sorte gryde
*Heinrich Böll: Toget kom præcis

1965:
**Klaus Rifbjerg: Amagerdigte
Leif Panduro: Den gale mand
*William Heinesen: Det gode håb
*Iris Murdoch: Rødt og grønt
*Cecil Bødker: Tilstanden Harley
*Anders Bodelsen: Drivhuset

1966:
Willy August Linnemann: Byen ligger skjult bag lyset
*Klaus Rifbjerg: Operaelskeren

1970:
**Lise Nørgaard: Volmer, portræt af en samfundsstøtte
*Klaus Rifbjerg: Marts 1970
*Christian Kampmann: Vi elsker mere
Bent William Rasmussen: Til venstre for Virum
Anna Ladegaard: Uden for sæsonen

1973:
*Kirsten Thorup: Baby
Anders Bodelsen: Bevisets stilling
*Marianne Kainsdatter: Blodet på mine hænder
Leif Panduro: Den ubetænksomme elsker
**Torben Nielsen: Nitten røde roser
*Christian Kampmann: Visse hensyn

Jeg har markeret de titler jeg personligt synes det er væsentligt at læse med *, og de der af faglige grunde kunne være nyttige at kende med **.

Christina Andersen sagde ...

Tak for forslag Marit. Jeg har tilføjet Hemingway og Kelvin Lindemann (som jeg aldrig før har hørt om.. spændende :)).

Anonym sagde ...

Ideen er mageløs! Helt mageløs!
Elsker det!

Christina Andersen sagde ...

Hvor er det looovely at den idé også får dig til at ringe.

Zenia sagde ...

Men Christina, jeg tænker, at skære i ideen - således at listen kun er nordisk, anglesaksisk, dansk, eller måske børnebøger...
hmmm. Spændende er det. Vil gøre det til mit års projekt på min tiger-blog som er gået helt i stå.

Christina Andersen sagde ...

Send lige et link i min retning, når du kommer igang. Jeg følger meget gerne med.
En skam du har alle de der hjemmesider kørende selv. Jeg ville elske små 60 anmeldelser af ældre børnebøger på Bogrummet :)

Marit sagde ...

Nu, et år efter at projektet blev skudt i gang, vil jeg tillade mig at spørge om, hvordan det går?

Christina Andersen sagde ...

Nu er der faktisk først gået et år om 9 dage... Men det er gået langsomt kan jeg godt afsløre. Først besluttede jeg, at jeg ville lave Bogcafé - og så skulle der jo lige læses noget i dén forbindelse (én af dem kan faktisk bruges i denne sammenhæng). Så lavede jeg en læsekreds sammen med 7 piger på 10 - så skulle jeg pludselig også læse børnebøger og for ikke det skal være løgn, er der jo alle de skønne nye bøger, som bare SKULLE læses i år - og anmeldes. Og se!! Der gik et år. Nå men tak for kommentaren. Jeg kan mærke entusiasmen begynde at boble under den noget trætte overflade :)