søndag, februar 07, 2010

En bog fra hvert år 1930 - 1990

Jeg har knækket halsen på en bog, som var udset til at være årets bog fra 1931 i mit projekt med at læse en bog fra hvert år 1930-1990. For måååneder siden læste jeg bind 1 af 2. Det var en øøøøørkenvandring, med en latterligt kæphøj fortæller, der uafbrudt skulle udpensle sine karakteres dårskaber og væve over, hvorfor så få folk har hjerne.


"Sandalmagerens gade" bliver aldrig læst til ende. Der er gået måneder, og mange andre bøger er læst til ende siden jeg lukkede første bind af romanen. Nu erkender jeg, at det her slet, slet ikke er min tid værd. Alene de første 250 sider var alt alt for meget, og de sidste 250 må en anden tage sig af.
Jeg står af og går andre veje. Måske "Tobaksvejen"(!) af Erskine Caldwell..
Indtil videre befinder jeg mig i 1933 sammen med Sandemose, Esben Arnakke og Jante.

5 kommentarer:

AD sagde ...

HA! Tobaksvejen! Jeg vil med!

Marit sagde ...

Uha, "Sandalmagernes gade" sidder ellers - sammen med så mange andre bøger - og venter på at blive læst. Hm, vi må jo se hvad jeg synes, når - og hvis - jeg kommer så langt.
"Tobaksvejen" kan anbefales, men jeg kondolerer med din tilstedeværelse i Sandemoses, Jantes og Esben Arnakkes univers. Dén gik jeg død i, da jeg var i din alder ;o). Måske fatter jeg den bedre i dag, læs sidste nummer af dit fagblad og mit blogindlæg på Litteratursiden: Hvad gør en god bog god?

Marit sagde ...

Glemte lige at sige at jeg synes dit projekt er beundringsværdigt. Det kunne kun udtænkes af en person med den fødselsdato :)

Christina Andersen sagde ...

Måske skulle vi sammenligne lister, Marit. Det kunne være sjovt at se, hvor mange sammenfald vi har på vores "must-read-when-better-time" lister :). Jeg spurter ikke ligefrem igennem "En flygtning krydser sit spor". Og Sandemose har tydeligvis ikke tænkt sig, at lade én danse uberørt og let igennem bogen. Men det her er altså en klassiker, som jeg ikke giver mig selv lov til at hoppe over. Jante-lovens oprindelse SKAL jeg have greb om :).
@Anja - man skal altid bare finde sin egen vinkel :D

Karla sagde ...

Jeg synes simpelthen, at dit projekt er sejt. Ville ønske, at jeg selv havde tålmodighed til det.

Ditte