onsdag, november 12, 2008

En stribe fantastiske bøger


Jeg har læst fem fantastiske bøger på stribe. Kan ikke huske, at det er sket før. Åsa Larssons krimier kravler ind og kræver at man læser højlydt med. Jeg har hvæst lede svin, hulket og været så forfærdet, at jeg ikke mindes noget lignende.
.. når jeg læser billedbøgerne af Tove Jansson højt for ham på 3, er jeg ved at bryde sammen over skønheden i tekst og tegning. "Hvem skal trøste Knytten" er dejlig langt ud over hvad der rimeligvis kan forventes af en lille bog med farver.
"Sammenkomsten" fik Man Booker prisen i 2007. Nerve og følsomhed lyser ud af siderne, som giver et langt mere nuanceret kvindeportræt, end man er vant til.

Jeg må opfordre alle til at gå ombord - i det mindste i et par af ovenstående.

3 kommentarer:

Emiliussen sagde ...

Mumi 4 ever!!!

Marit sagde ...

Ja, Mumitroldene er for børn i alle aldre. Da jeg flyttede ind herude, havde genboen et par grantræer der lignede Lille My og en til. Men nu er de dels fældet og dels forandret, sådan er det jo med naturen.
Åsa Larsson er også en af mine svenske favoritter, skarp og uhyggelig. Den fjerde i serien om Rebecka Martinson er netop oversat til dansk.
Enright har jeg til gode og glæder mig.

Christina Andersen sagde ...

Det var da.. jeg har lige fået en grund til at plante nogen af de der kirkegårdsbuske på marken - så kan man forme dem som eventyrfigurer - eller bare som en Lille My :D